Zmiana wizerunku zaczyna się w głowie. Musisz to czuć, mieć w głowie cel i wiedzieć po co to robisz. Nie warto korzystać z usług wizerunkowych traktując je jako kaprys. Decyzja o zmianie powinna być szczera, prawdziwa i dojrzała. Powinniśmy wiedzieć, jakie z tego płyną korzyści i dlaczego chcemy zmienić to jak wyglądamy. Pamiętaj, wizerunek to komunikat, pierwsze wrażenie jest istotne, a w sferze zawodowej ma ono bardzo duże znaczenie.
Być może uznasz, że dzisiejszy artykuł odbiega nieco od wizerunku, spokojnie – nic bardziej mylnego. Aby dobrze zaplanować swoją karierę za pomocą wizerunku, określić swoje „po co”, musimy skupić się na kilku ważnych kwestiach, które stanowić będą coś w rodzaju rozgrzewki przed podróżą w głąb siebie.
Określ krok po kroku swoją drogę do idealnego wizerunku
Aby określić swoje „po co” możemy odpowiedzieć na 3 pytania: co jest dla mnie ważne na obecnym etapie życia? Dokąd zmierzam? Jak w związku z tym chcę być postrzegana? Bądź ze sobą szczera w tym wyzwaniu.
Teraźniejszość, czyli co jest dla Ciebie ważne na tym etapie życia, w którym obecnie się znajdujesz?
Możemy mówić tu o sferze zawodowej, ale też prywatnej. Weź kartkę papieru i wypisz to, co posiadasz obecnie w sferze zawodowej, skup się na kilku punktach:
- Czy miejsce pracy, w którym obecnie jesteś jest tym, w którym chciałaś się znajdować? Weź pod uwagę całokształt, godziny pracy, osoby z którymi pracujesz, czy są tymi którymi chcesz się otaczać, czy pracując robisz to, co zawsze chciałaś robić? Ile obecna praca daje Ci satysfakcji, czasu i pieniędzy i czy jesteś z tego zadowolona?
- Miesięczne zarobki, wliczając w to wszystkie składniki wynagrodzenia jakie otrzymujesz. Daje to pewną kontrolę i obraz tego, czy to ile zarabiasz obecnie jest adekwatne do stylu życia jaki masz i jaki chcesz mieć w związku ze zmianą, nad którą będziesz pracować.
- Twoje wydatki, nie zapomnij również o tych, które płacisz raz w roku. Zlicz je i sprawdź jaką kwotę z tego co zarobisz przeznaczasz na rachunki, utrzymanie domu i rodziny, przyjemności, inwestycje w siebie.
- Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne na obecnym etapie życia. Wypisz wszystko to, co przychodzi ci do głowy, wiąże się z życiem zawodowym i osobistym. Bądź ze sobą szczera. To co wypiszesz będzie określać to, jak maluje się twoja przyszłość.
Opracowując odpowiedzi na te pytania, weź również pod uwagę to, co osiągnęłaś do tej pory w sferze edukacji, pracy. Wypisz swoje umiejętności, otrzymane nagrody i wyróżnienia. Na tej podstawie łatwiej będzie ci przejść do wypisania swoich mocnych stron.
Określenie mocnych stron – skup się na sobie, bądź zuchwała, nie bój się i wypisz to, co podpowiada Ci serce. Zobacz ile udało Ci się osiągnąć i ile jeszcze przed Tobą możliwości. Nie poddawaj się, w życiu wszystko ma swoje miejsce i czas. Słowa jakich możesz użyć opisując siebie: pewna siebie, rozważna kreatywna, pomocna, innowacyjna, zmotywowana, odpowiedzialna, wspierająca i wiele, wiele innych. Zapisz na kartce 3 które najlepiej Ciebie opisują. Zapamiętaj je, albo zaglądaj do nich po to, aby inspirowały Cię do osiągania jeszcze wyższych poziomów.
Przyszłość, dokąd zmierzasz i czy Twój wizerunek nie powstrzymuje Cię przed nowymi osiągnięciami? Przyszłość to oczekiwania, jeśli chcesz swoim wizerunkiem prezentować, to czego od niej oczekujesz musisz mieć ustaloną wizję siebie i cele, do których będziesz dążyć. Wróć do swojej kartki i na podstawie tego co napisałaś wybierz trzy cechy, które chcesz rozwijać. Określ swoją wizję siebie, do której chcesz dążyć.
Deklaracja wizji, dodatkowo zapisana na kartce papieru, to żywy obraz idealnej Ciebie w przyszłości. Jeśli masz problem z określeniem swojej wizji, spróbuj się zrelaksować, idź na długi spacer, oczyść umysł. Przywołaj miłe chwile, sytuacje, ludzi i takie momenty życia, w których czułaś się wyjątkowo. Jeśli Twoja wizja jest bliska tego typu obrazom, jesteś już na dobrej drodze, aby ją określić.
Zobacz siebie oczami swojej wyobraźni. Zobacz siebie w idealnym dla Ciebie miejscu (dom, praca, miasto), wśród idealnych ludzi (uśmiechniętych, wspierających, inspirujących), zobacz jak wyglądasz. Zwróć uwagę na swoje słowa, gesty, mimikę. Na to, jak się prezentujesz, w co jesteś ubrana, jaka dominuje kolorystyka. To jest Twoja wizja idealnej siebie.
Twoje cele
Mając określoną wizję, która może być nawet futurystyczna, musisz pamiętać o tym, że cele które nakreślisz mają być realne i możliwe do zrealizowania. Powinny też zawierać się w konkretnych ramach czasowych. Spójrz na teraźniejszość (tu gdzie jesteś), przyjrzyj się przyszłości (co chcesz osiągnąć, gdzie chcesz być), przeanalizuj te punkty bardzo dokładnie. Zwróć uwagę na punkty orientacyjne, czyli takie, nad którymi powinnaś popracować. Zapisz przy nich daty dotarcia i określ je jako cel. Być może będzie to inwestycja w siebie, samorozwój, nauka języka obcego, kursy, studia, czy zakup samochodu, bo np. jeździsz nim na spotkania i chcesz dobrze się prezentować, a obecny ma już swoje lata. Zapisz co powinnaś zrobić, aby dotrzeć do realizacji wizji – to będą twoje cele.
Wizerunek, jako wsparcie w dążeniu do osiągnięcia celów
Być może w określenie celów włożyłaś sporo energii i poświęciłaś temu kilka godzin lub dni. Pogratuluj sobie świetnej pracy. Jesteś przygotowana do podróży ku zmianom. Pytanie ,w jaki sposób zaprezentujesz się podczas tej podróży?
Profesjonalny wizerunek nie jest celem samym w sobie. Po to określiłaś wizję i cele, aby wizerunkiem dawać odpowiedni komunikat. Czy twój wizerunek nadąża za zmianami? Czy jest adekwatny do twojej wizji? I uwaga, nie chodzi tylko o ubranie. Przyjrzyj się swoim umiejętnościom w zakresie komunikacji, znajomości zasad etykiety w biznesie, autoprezentacji.
Jeśli byłaś ze sobą szczera w tym ćwiczeniu, wiesz doskonale nad czym pracować. W kolejnych artykułach pomogę Tobie przejść proces zmiany wizerunku, który wpłynie za osiągnięcie tego co sobie założyłaś.