Jak wykorzystać wideo w promocji firmy

autorka Ewa Wyderka

Online marketing to obecnie bardzo ważna gałąź marketingu przedsiębiorstwa w ogóle. Oczywiście bardzo dużo zależy od branży, w jakiej działamy, specyfiki usług oraz grupy odbiorczej. Jednak większość firm usługowych, handlowych, a nawet produkcyjnych ma szansę na znalezienie w sieci dodatkowego kanału zbytu. Istnieje wiele metod i narzędzi do tworzenia komunikatów na potrzeby e-marketingu. Popularne media społecznościowe udostępniają całą gamę możliwości prezentacji i promowania firm i usług. Posty ze zdjęciami, merytoryczne wpisy, czy też relacje i grupy to tylko niektóre z nich. W tym artykule chcemy się jednak pochylić nad jednym z najważniejszych narzędzi reklamowych, jakim jest wideo.

Dlaczego wideo? Kilka słów o ewenemencie ruchomych obrazów i ich wpływie na nasz mózg

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem stwierdzenie, że wideo marketing to gwarancja realnego wzrostu sprzedaży. Nie wszyscy jednak mają świadomość, z czego wynika tak duża skuteczność i popularność tego formatu zwłaszcza w marketingu. Zacznijmy więc od tego, jak wideo wpływa na odbiorców. Oglądając film, słyszymy dźwięki, widzimy mimikę aktorów, ton głosu, oglądamy tło, słyszymy muzykę. Wszystkie te bodźce działają na nasze zmysły, wywołując konkretne emocje. Kolejna kwestia to wiarygodność przekazu. Oglądając zdjęcie roweru, czy czytając jego opis, w naszej świadomości rodzi się obraz tego przedmiotu. Kiedy jednak widzimy film, na którym człowiek, jedzie na tymże rowerze malowniczą leśną ścieżką, wokół śpiewają ptaki, wiatr rozwiewa jego włosy, a słońce ogrzewa plecy, wówczas czujemy bardziej. Uruchamiają się w naszym mózgu mechanizmy odpowiedzialne za empatię, wczuwanie się, zaczynamy wyobrażać sobie siebie na miejscu człowieka z filmu. Po raz kolejny wracamy do emocji, które rodzą się w naszej świadomości, bezpośrednio łączą się one z tym właśnie produktem, a to już pierwszy krok do sprzedaży. Wideo pomaga budować tożsamość marki i tworzyć przywiązanie odbiorców do marki i produktu.

Wideo marketing w social media

Promocja Twojej firmy nie musi być droga ani bardzo skomplikowana. Dzięki różnorodnym formatom wideo, jakie proponują, chociażby social media, jesteś w stanie promować swoją firmę niemal za darmo. To bardzo ważne, zwłaszcza na początku biznesu, kiedy budżet nie jest duży, a chcesz jak najszybciej trafić do szerszego grona odbiorców. Jak wykazują wyniki badań, format wideo na Facebooku zyskuje średnio 135% więcej zasięgu organicznego, niż post ze zdjęciem. Oznacza to, że nawet bez płatnego promowania, film może trafić to większego grona użytkowników portalu. Musisz jednak wziąć pod uwagę, że trendy w materiałach wideo bardzo dynamicznie się zmieniają. To, co dziś jest popularne i promowane, za miesiąc zostanie prawdopodobnie zastąpione przez jakąś nową funkcjonalność. Aby Twój marketing był skuteczny, musisz nadążać za tymi zmianami i dopasowywać swoje komunikaty wideo do pojawiających się trendów.

Nowoczesne formaty wideo w marketingu sieciowym

Wiemy już, że wideo jest potrzebne i ma wielki potencjał w promowaniu Twojej firmy w sieci. Podpowiem Ci teraz, jakie opcje masz do wyboru i z jakich warto skorzystać.

Zacznijmy od popularnych formatów w social mediach. Obecnie do najpopularniejszych zaliczamy tak zwane rolki, czyli reelsy czy też shorty. To krótkie wideo jest pewnego rodzaju alternatywą czy też odpowiedzią dla funkcjonalności Tik-Toka. Facebook, jak i Instagram udostępnia również nagrywanie relacji czy też streamingów na żywo, które również chętnie wykorzystywane są przez firmy. Tutaj jednak zakres odbiorców zawęża się do grona fanów czy też obserwatorów konta. Oczywiście musimy pamiętać o YouTube, który wciąż dzierży laskę pierwszeństwa, jeśli chodzi o popularność materiałów wideo i grono ich odbiorców.

Jak promować firmę za pośrednictwem materiałów wideo?

Jeżeli wiemy już gdzie i jak udostępniać promocyjne wideo, pozostaje nam doprecyzować, co i w jakim celu publikować? Tutaj bardzo ważne jest wcześniejsze dokładne opracowanie strategii content marketingowej firmy. Wiedząc, jakie są cele i grupa docelowa komunikacji w sieci, łatwiej będzie Ci opracowywać materiały wideo. Twoje treści mogą mieć bowiem charakter edukacyjny, możesz prezentować funkcjonalność sprzedawanych produktów, możesz uczyć swoich odbiorców, opowiadać o swoich usługach, a także bawić. Najlepiej, jeżeli Twoja strategia będzie łączyła kilka tych celów.

Jeżeli chcesz pozyskać zaangażowanie i zbudować społeczność, która pomoże Ci sprzedawać więcej, musisz jej coś zaoferować w zamian. Treści, które będziesz publikować, powinny pomagać, uczyć, ale też zapewniać rozrywkę. W ten sposób zdobędziesz zaufanie, pozycję eksperta, a jednocześnie skrócisz nieco dystans, zdobywając tym sposobem lojalność odbiorców.

Przeczytaj także