Buduj świadomie swój wizerunek, aby przyciągać więcej klientów

autorka Izabela Jakubek

W świecie biznesu na sukces składa się wiele czynników takich jak m.in.: pracowitość, umiejętności, talent.  Nie możesz tu zapomnieć o jeszcze jednym z nich, który wydaje się błahy, ale czy na pewno? Zadaj sobie pytanie, jakie wrażenie robisz na innych?

Jeśli ktoś spotyka cię po raz pierwszy, oceniana jesteś pod wpływem pierwszego wrażenia. Warto się zastanowić, jakie ono będzie. Czy zostaniesz odebrana, jako osoba warta zainteresowania i rozmowy, czy też będziesz postrzegana, jako jeden z wielu trybików populacji? Zastanów się, czy spośród osób, które spotykasz nie ma twoich potencjalnych klientów i czy nie warto świadomie podejść do budowania pożądanego wizerunku.

Wizerunek to coś więcej niż aparycja. Związany jest z tym, co robisz, co sobą prezentujesz, jakie robisz wrażenie tym, co i jak mówisz, jak się zachowujesz i jak wyglądasz. To komunikat, wizualny, słowny, pozawerbalny, który wysyłasz światu. Jeśli zatem lekceważysz sposób ubierania, nadajesz cichy komunikat o tym, jakie masz podejście do pracy, do miejsca, w którym jesteś i do ludzi, z którymi przebywasz. 

Spójność wizerunkowa

Żyjemy w świecie obrazków, szybkie tempo sprawia, że kiedy kogoś spotykasz dana osoba rejestruje twój wizerunek niczym zdjęcie. Przechowuje go później albo w pięknej szkatułce w zakamarkach pamięci, albo woli o nim zapomnieć. Czyli twój wizerunek może wywołać pozytywne lub negatywne uczucia.

Jeśli zrobisz na kimś dobre wrażenie trafisz do obszaru pozytywnego, jeśli natomiast wysyłasz komunikat, który nie koresponduje z twoim wyglądem lub zachowaniem dana osoba może czuć się zdezorientowana. Może też powątpiewać w to, że faktycznie potrafisz to, o czym mówisz i co za tym idzie tracisz klientów.

Wizerunek musi odzwierciedlać twoje wnętrze, to kim naprawdę jesteś, jakie masz intencje, aby to co widzą inni było spójne z tym czego się mogą po tobie spodziewać. Masz prawo wyboru, albo postępujesz profesjonalnie, w taki też sposób prowadzisz interesy i do tego profesjonalnie wyglądasz, albo trafiasz do obszaru negatywnego, bowiem to co mówisz i jak postępujesz stoi w sprzeczności z profesjonalnym wizerunkiem.

Profesjonalny wizerunek, czyli jaki?

Już wiesz dlaczego wizerunek jest ważny i wywiera wpływ na sukces, ale w jaki sposób go budować, aby osiągnąć zamierzony cel, czyli przyciągać klientów jak magnes?

Obojętnie jaką pracę wykonujesz, jeśli zbudujesz profesjonalny wizerunek, spójny z tym kim jesteś ludziom będzie się z tobą lepiej pracować, będą chcieli robić z tobą interesy i będą chcieli zostać twoimi klientami.

Trzy elementy, które cię do tego doprowadzą to:

  • Profesjonalny wygląd – nie zawsze chodzi o dress code pro i klasyczną marynarkę. Twój strój ma dobrze świadczyć o twojej pracy i twojej firmie.
  • Profesjonalne brzmienie – twoje słowa powinny dobrze świadczyć o twojej pracy, firmie i o tobie. Dostosuj język do klienta. Używaj branżowych sformułowań, bo to stawia cię w roli eksperta, ale  tłumacz od razu to, co może być dla nich niezrozumiałe. Nie pozostawiaj klientów z niepewnością i niewiedzą – mało kto przyzna się, że nie rozumie o czym mówisz, więc pójdzie do konkurencji.
  • Profesjonalne postępowanie – zarówno w pracy jak i poza nią powinnaś zachowywać się w taki sposób, który będzie dobrze świadczył o tobie, o twoim charakterze i firmie.

Zaufanie

Fundamentem prowadzenia biznesu jest zaufanie klientów. To że zrobisz dobre pierwsze wrażenie nie oznacza, że sytuacja nie może się zmienić. Jeśli chcesz pozostać w pozytywnym obszarze twój komunikat zewnętrzny musi być spójny z tym co wewnątrz. Nie możesz sobie pozwolić na to, aby zejść poniżej pewnej osiągniętej już normy. Wewnętrzna spójność jest wtedy, kiedy twój wizerunek, to kim naprawdę jesteś w pracy i po za nią odzwierciedla to, co w tobie najlepsze. Warto zastanowić się nad tym:

  • dokąd dążysz i co jest dla ciebie ważne – twoja wizja siebie,
  • co powinnaś potrafić robić, abyś doszła do wyznaczonego celu, osiągnęła to co zamierzasz – umiejętności jakie powinnaś posiąść,
  • jakie są twoje najlepsze cechy? Przykładowo, kiedy jesteś spontaniczna i otwarta prezentujesz to w postaci swobodniejszego stroju, ale nadal pozostajesz profesjonalna.
  • Komunikacją, która wzbudza zaufanie i stoi w zgodzie z prezentowanym wizerunkiem. To w jaki sposób mówisz, jak zachowuje się twoje ciało (komunikacja niewerbalna) powinno potwierdzać twój profesjonalizm.

Wizerunek a klienci

O ile nad wewnętrzną spójnością możesz panować, to zewnętrzna wymaga pewnego przystosowania. Choć niektórzy uważają, że zasady dress code są jak niewygodny gorset, uważam, że chcąc mieć harmonijne i przyjazne kontakty z klientami możemy poświęcić swój upór i niechęć do zmian, aby zadbać o to, co dobre dla nas, środowiska pracy, czy naszej firmy.

Ubiór powinien być przyjemny dla oka patrzącego, jednocześnie powinien wyrażać to, co już zostało napisane: czego można od ciebie oczekiwać i do jakiego środowiska należysz. Spójny przekaz, podkreślony odpowiednim strojem dostosowanym do konkretnej chwili i miejsca oraz wiedza, gdzie i jak się pokazać ubranym, zdaje się być znacznie ważniejsza niż sam strój. 

Brak staranności w stroju może świadczyć o niesolidności czy niesumienności – jest to najgorsza rekomendacja do prowadzenia interesów. Odwrotnie też nie możemy przesadzić, zbyt ostentacyjne ubiory mogą sugerować, że lubisz ponad miarę zadowalać prywatne upodobania, zamiast koncentrować się na sprawach najistotniejszych, jakich wymaga praca i kontakty z klientami.

W kolejnych artykułach przyjrzymy się bliżej kwestii trwałego i świadomego budowania profesjonalnego wizerunku, który przedstawia twoją indywidualną osobowość i charakter. Wizerunku który jest zgodny z twoimi cechami, wartościami, otoczeniem zewnętrznym dzięki czemu staniesz się osobą wiarygodną dla klientów.

Przeczytaj także